1914 - 1918
Des visiteurs belges, de Furnes, ont
corrigé partiellement cette traduction. C’était
sympathique, sur un coin de table et je n’ai qu’un souvenir partiel de
vos noms. Luc DELHEYE et x ?, merci !
Mais du coup, le travail de traduction
fut informel et il reste encore des incertitudes (ex : ‘Overwinningen, ne
veut-il pas dire ‘victoires’, alors que nous parlons aujourd’hui, seulement de
‘batailles’ ?) et même, nous ne sommes pas complets (zones grisées). Un
lecteur, bilingue, pourrait-il compléter ?
Site |
|
mail |
|
Tél.
/Fax |
03.26.57.77.87 ou 03.26.58.22.31 |
ou office du
tourisme |
03.26.53.35.86 Fax
03.26.53.35.87 |
|
|
Ouverture : |
|
Du 1er avril
au 11
novembre |
Tous les jours, de 14 heures 30 à 18
heures 30, plus le dimanche
matin, de 10 heures à 12 heures |
Le reste de l’année |
Pour les groupes uniquement, sur
simple demande à l’avance. |
Historique
Dit gedenkteken is één van de vier nationale monumenten gewijd aan de
“grote oorlog”. Het werd opgericht ter ere van God en ter herdenking van alle slachtoffers
van de 1ste wereldoorlog.
Op initiatief van Estissac, werd reeds in 1919 cen stichting opgericht met
het doel tot de bouw van dit monument te komen. Hieraan namen onder meer deel
kardinaal Luçon, de aartsbisschop van
Reims, monseigneur Tissier, de bisschop van Châlons en Champagne en
veldmaarschalk Foch. Deze laatste koos Dormans uit als standplaats, want het
was hier waar de 2 veldslagen aan de Marne plaatsvonden, die voor Frankrijk een
zo grote rol hebben gespeeld.
Een nationale inschrijving maakte de bouw van dit monument mogelijk, dat
met zijn hoogte van 52 m. het park van het kasteel uit de 14de en 18de
eeuw domineert.
Le parvis et la façade
Op het voorplein bevindt zich een zonnewijzer en een orienteringstafel
waarop de omliggende plaatsen en het verloop van de 2de slag aan de
Marne van juli 1918 zijn aangegeven.
De in gothische bouwstijl uitgevoerde kapel vertoont zowel religieuze als
militaire kenmerken - de vierkante toren, bekroond met een van kantelen voorziene
wachtgang en langs de trap de muur met schietgaten – geheel opgetrokkenvolgens
de tradities van de monnik-soldaten uit de middeleeuwen.
De westelijke gevel is toegewijd aan Christuskoning (in de gedaante van een
duif), bekroond door Gods hand, met rechts de heilige Lodewijk en links Jeanne
d’Arc.
Op de 2de puntgevel staat een bronzen beeld van Sint Michael.
Crypte
Op de timpaan van de op het voorplein uitkomende crypte treft men het aan
het“croix de guerre” (een militaire oorlogsonderscheiding) met een
doornenkroon, memorerend dat er geen overwinning is zonder offers. Op het
gebrandschilderde raam in het voorportaal van de crypte is weer St. Michael te
zien waar hij de draak –het symbool van de vijand – verslaat.
In de crypte overheerst de rouw, de sarcofaag die 1.350.000 gevallenen van
de 1ste wereldoorlog symboliseert en de in steen uitgehouwen namen
van de gevallenen in beide vehslagen aan de Marne weergeeft.
In het stalen hek dat het voorportaal van de crypte afsluit zijn
oorlogsattributen verwerkt.
Doch rouw gaat samen met hoop. Daarom ook dat naast het hoofdaltaar, met
daarboven Onze Lieve Vrouwe van de Marne, rechts engelen het De Profundis en
links het Te Deum zingen.
Op de façade treft men een haan (Frankrijk) aan die de doden beweent evenals
één die de victorie bezingt. Het hek draagt tekst, “Ik zal allen behoeden die
slapen en allen verlichten die op de Heer vertrouwen. Dezelfde tekst die men
terugvindt in het grote gebrandschilderde raam van de hoofdkapel.
Hoofdkapel.
Op het timpaan boven de toegangspoort bevindt zich een beeldengroep waar
engelen een stervende soldaat aan de voet van het kruis leggen, met het
bijschrift “Mogen de engelen je naar het Paradijs voeren”.
De poort geeft toegang tot een monumentaal gebrandschilderd raam waar
Jeanne D’Arc en Sint Michael een soldaat
naar Christus brengen, die omringd is door engelen en geallieerde soldaten.
Rechts zijn luitenant Driant (gesneuveld in 1916) en korporaal Selliers
afgebeeld. Deze laatste blies het “Staakt het Vuren” toen de Duitse troepen in
november 1918 de wapenstilstand aanvaardden.
De ramen in het koor tonen onder meer de wapenschilden van de Franse
departementen en de bevelvoerders uit die tijd.
In de steunberen zijn 8 Franse heiligen uitgebeeld met de gelaatstrekken
van belangrijke personen die met deze oorlog te maken hadden.
In de koepel, verlicht door 32 ramen, staat te lezen “Lux” en de beginregel
van het Te Deum. Deze koepel wordt gedragen door 4 pilaren, in elke pilaar is
een belangrijke overwinning uit de Franse geschiedenis gebeiteld, te weten van
Sint Loup op de Hunnen (451), van Charles Martel op de Moren (732), van Jeanne
d’Arc op de Engelsen (1429) en die op de Duitsers aan de Marne (septembre 1914, juli 1918).
Frankrijk wordt gesymboliseerd door de jonge vrouw die een soldaat een
zwaard (symbool van de overwinning) alsmede een olijftak (symbool van de vrede)
overhandigt. De mozaïekvloer doet denken aan die van de kathedralen te Reims en
Amiens.
De noordgevel, aan het voorplein waar ook de dodenlantaarn is opgesteld, is
toegewijd aan de Maagd Maria. Het bevat een copie van een beeld uit de
kathedraal van Reims.
De zuidgevel is voorzien van het wapen van Dormans.
Ossuarium.
Hier zijn de
gebeenten ondergebracht van ca. 1500 soldaten, slechts 11 ervan konden worden
geïdentificeerd.
Na de 2de wereldoorlog is hieraan nog toegevoegd een urn met as
van gedeporteerden uit Dachau, alsmede een urn met aarde van een Frans
oorlogskerkhof in Italië.
Achter in de zaal bevindt zicht het dodenmasker van maarschalk Foch,
omringd door geallieerde vlaggen. De witte kruisen in de gebrandschilderde
ramen daarachter verwijzen naar de militaire kerhoven, waaronder ook die te
Dormans.
- o O o -
Tels sont, brièvement résumés, les éléments qui vous permettront
d’effectuer une visite rapide de ce monument.
Un livret plus détaillé et illustré, disponible à l’accueil, à l’intérieur de la chapelle supérieure, vous permettra de faire plus ample connaissance avec ce haut lieu du souvenir.
Retour à la : |
Ou aux : |